Zink is een mineraal dat een belangrijke rol speelt in de stofwisseling van de hersenen. Net als magnesium is het van belang voor het verbeteren van de anti-oxidanten werking. Verder stabiliseert het zenuwcellen en ondersteunt het de hersenen bij het verwijderen van lood (een gevaarlijke gifstof voor het zenuwstelsel). Zinktekort is een belangrijke factor bij kinderen met leer- en gedragsproblemen (inclusief autisme).

Wereldwijd zijn een aantal onderzoeken gedaan naar zinksupplementaire in relatie tot ADHD. Zink blijkt hierbij een gunstige werking te hebben op het gedrag. Zo verbetert het de effectiviteit van Ritalin wanneer dit voorgeschreven werd. Ook bleek er een duidelijke correlatie tussen tekort aan zink en de mate van aandacht.

Deze onderzoeken zijn gedaan met minimaal 55 mg zink. Dit terwijl de ADH 15 mg voor volwassenen betreft. Onderzoeken van enkele maanden waarbij 150 mg (10 maal ADH!) werd gebruikt gaf geen nadelige bijwerkingen. Hoewel de risico’s zeer beperkt zijn (misselijkheid en een metaalachtige smaak in de mond) kiezen wij ervoor om gezond verstand te gebruiken en naar lichaamsgewicht te doseren.

Zink bevindt zich in alle lichaamsweefsels en concentreert zich vooral in de celkern. Het mineraal ondersteunt het herstellend vermogen van de huid en het afweersysteem. Als antioxidant vervult zink een belangrijke rol in het lichaam. Stress situaties verhogen de behoefte aan zink. Zink kan een rol spelen bij vermindering van eetlust en reuk- en smaakbeleving. Zink is verder onder meer belangrijk voor de opslag en afgifte van insuline en is betrokken bij de eiwit, koolhydraat, vet- en nucleïnezuurstofwisseling. Koper is bestanddeel van verschillende enzymen en is betrokken bij de synthese van hemoglobine, myeline, schildklierhormoon, collageen, melanine en elastine. Een geïsoleerd kopertekort komt niet vaak voor. Zink en koper zijn antagonisten en worden daarom bij voorkeur in combinatie ingenomen.

Zink is een van de meest belangrijke sporenelementen die nodig zijn door de lichaamscellen. Het helpt je immuunsysteem, helpt bij de eiwitsynthese, cel-reproductie en wondgenezing, en speelt o.a. een belangrijke rol bij de vruchtbaarheid en de bevruchting.

Het belang van zink kan niet genoeg benadrukt worden. Zink is van nature aanwezig in verschillende voedingsmiddelen en voedselbronnen zoals vlees, gevogelte, zuivel, bonen, volle granen en noten zijn rijk aan zink. Echter, het lichaam kan zink slechts voor ongeveer 30% absorberen. Doordat zink ook betrokken is bij de suikerstofwisseling en de gemiddelde inname van (witte)suiker in onze tijd extreem hoog is (gemiddeld 70 kg per hoofd van de bevolking per jaar) is ons verbruik aan zink ook extreem. Hierdoor komt zinktekort veel voor.

Tekenen van Zink tekort

De symptomen van zink deficiëntie verschillen sterk per persoon. Hier is een lijst:
·         gedrags- en slaapstoornissen
·         roos
·         vertraging in de wondgenezing
·         diarree
·         verschillende soorten huidaandoeningen zoals eczeem, psoriasis en acne
·         groeistoornissen
·         haaruitval
·         hyperactiviteit
·         allergische klachten
·         ontsteking van de nagelriem
·         darmontstekingen
·         verlies van eetlust
·         verlies van de smaak of geur
·         verlies van libido (seksuele energie)
·         een lichte bloedarmoede
·         zwangerschapsvergiftiging en postnatale depressie
·         premenstrueel syndroom, verstoring van de menstruele cyclus
·         verminderde vruchtbaarheid
·         droge huid en huiduitslag
·         witte vlekken op de vingernagels